Fietsen en de roeisport

Tijdens mij studie fysiotherapie ben ik actief geweest als roeier. In die jaren heb ik op nationaal en internationaal niveau geroeid en heb ik dus veel geleerd over de sport en hoe je goed en efficiënt kan trainen. Mijn kennis die ik als roeier heb opgedaan gebruik ik ook tijdens mijn werk, dit kan om uiteenlopen zaken gaan bijvoorbeeld bij het analyseren van blessures of het inschatten van herstel.


U zult misschien denken wat heeft roeien met fietsen te maken. Dit is geen gekke gedachte maar fietsen of wielrennen heeft erg veel waarde voor een roeier. Fietsen is de perfecte training om de conditie van de benen en conditie in het algemeen te trainen. Daarbij komt dat veel voorkomende blessures zoals rug en pols klachten vaak geen probleem zijn bij het trainen op een wielrenfiets. Op dit manier kan de roeier in kwestie gewoon blijven trainen ondanks een blessure.

De roeihaal:

Wat veel mensen niet weten is dat het grootse deel van de roeihaal wordt aangedreven door de benen, vandaar ook dat het fietsen zo’n goede training is voor een roeier. Omdat de roeier op een bewegend bankje zit, kan hij zich naar voren laten ‘glijden’ tot hij helemaal met zijn knieën gebogen zit. Daarbij zitten zijn voeten vast in een paar ingebouwde schoenen.


Op het moment dat de roeier voorin aankomt gaat het blad van de riem in het water en begint hij of zij kracht te zetten op het voetenbord (plank waar de schoenen aan vast zitten). De benen drijven dus op dat moment de boot aan en doen dit voor ongeveer 70 tot 80 procent.

Nadat de benen het grootste deel van hun kracht hebben overgebracht op de boot, strekken de heupen en neemt de rug de aandrijving over. Hierbij verplaatst het lichaam totdat het zich boven het bankje bevindt.


Tot slot mogen de armen de haal afmaken. Terwijl de rug zich tot voorbij het middelpunt beweegt trekt de roeier zijn armen naar zich toe en maakt hij of zij de haal af tot net voor de borst. Hierna komen de bladen uit het water en wordt de beweging omgekeert  tot de roeier bij het start punt is. Bij het terugkeren probeert met zo veel mogelijk te ontspannen en de boot zo min mogelijk te storen in zijn voorwaartse beweging.


Wat kan roeien betekenen voor een fietser

Ondanks dat een fietser minder van zijn of haar armen en rug gebruikt tijdens een training kan roeien ook heel goed zijn voor een fietser. Wanneer een fietser namelijk naast het trainen van zijn benen ook zijn buik en/of rugspieren wilt trainen is roeien een perfecte optie. Sommige fietsen hebben bijvoorbeeld last van hun onderrug door de positie van de rug tijdens het fietsen. Omdat de fietser langere tijd in dezelfde houding zit kan er pijn of stijfheid optreden. Een goede oplossing voor dit probleem is roeitraining, bijvoorbeeld op een roeiergometer. Door het trainen op een roeiapparaat wordt de rug gemobiliseerd en de rompspieren versterkt. Daarnaast worden de benen ook getraind in kracht en conditie, wat er voor zorgt dat de fietser na zijn blessure nog steeds genoeg kracht en conditie heeft om op hetzelfde niveau zijn sport op te pakken.

Een ander voordeel van roeien is dat het, net als fietsen, weinig impact heeft op de gewrichten. Wanneer een fietser kijkt naar alternatieven voor cardiotraining komt men al snel uit bij hardlopen. Het nadeel van hardlopen is dat het erg belastend is voor de knieën, zeker wanneer men die belasting niet gewend is. Als er toch voor hardlopen wordt gekozen en men dit niet goed opbouwt, is de kans op blessures erg groot. Een ander alternatief voor ‘low impact’ conditietraining is zwemmen maar dit is voor fietsers minder effectief omdat de benen bij het zwemmen te weinig worden belast.

Vanwege de bovenstaande redenen is roeien dus een goed alternatief voor fietsen, niet alleen in verband met kracht, conditie en blessures aan gewrichten, maar ook omdat het de eenzijdige houding van het fietsen tegengaat.

Mocht u dus eens een andere training willen proberen of met een fiets blessure te maken hebben, probeert u dan eens een roeitraining en ervaar zelf wat het u kan opleveren.

Fysiotherapie Elswout

Terug naar overzicht