Frozen shoulder

In de praktijk Fysiotherapie Elswout/BalancePoint Acupuntuur zien we vaak schouderklachten en regelmatig frozen shoulders. Dit is een klacht waarbij er niet of nauwelijks bewogen kan worden met de schouder.Allereerst, wat is een frozen shoulder precies? In het Nederlands wordt het een stijve schouder genoemd en geeft het iets beter aan wat het inhoudt. Namelijk dat het een aandoening is met pijn en stijfheid dat gaat gepaard met bewegingsbeperking. Meestal start het met pijn in het schoudergewricht vooral bij beweging. Hierdoor zijn dagelijkse activiteiten die normaal heel makkelijk zijn ook meer moeite kosten, zoals het kammen van het haar, het aan- en uitkleden, het pakken van spullen uit een kast, etc.

De exacte oorzaak kan men vaak helaas niet achterhalen. Er zijn er factoren die wel kunnen leiden tot een frozen shoulder. Denk hierbij aan:

• Trauma: bijvoorbeeld gevallen op de schouder wat leidt tot bijvoorbeeld een bloeding in het schoudergewricht of een beperking van bewegingen na het breken van de schouder, bovenarm of sleutelbeen.
  • Te weinig bewogen gedurende of na het herstel van een schouderoperatie.
  • Teveel stress of voortdurende spanning.
  • Bij verschillende ziektes, zoals ziekte van Parkinson of diabetes.

Wat de oorzaak ook is, de uiteindelijke boosdoener zorgt voor pijn in het schoudergebied waardoor er niet gedurfd wordt om met de schouder te bewegen met als gevolg dat de bewegingsbeperking alleen maar wordt verergerd. Een frozen shoulder kent 3 fases:

1. De schouder gaat vastzitten. Dit wordt ook wel de verstijvende fase genoemd. U zult langzaamaan meer en meer pijn voelen en zelfs soms ook veel pijn bij het bewegen van de schouder. Door de pijn durft u niet meer te bewegen. De pijn is vaak erger gedurende nacht. Dit zal ook leiden tot een slechtere slaap. Deze eerste fase kan zes tot negen maanden duren.
  2. De schouder zit vast. Dit wordt ook wel de bevroren fase genoemd. De pijn is minder (!), maar de stijfheid is wel erger. U bent beperkt in uw dagelijkse activiteiten. Deze fase kan vier tot negen maanden duren.
  3. De schouder komt langzaam los, dus men zit in de ontdooiende fase. De schouder kan steeds beter en meer bewegen. Echter het teruggaan naar complete herstel waarbij u alles kunt doen, kan 6 maanden tot 2 jaar duren.

Zonder iets te doen, kan een frozen shoulder minstens 16 maanden duren en in het ergste geval 42 maanden. Om te voorkomen dat een lange traject wordt, is een snelle ingreep aan te raden. Een mogelijkheid is dan ook acupunctuurof Chinese kruiden. Er zijn onderzoeken geweest waaruit blijkt dat acupunctuur een stijve schouder of andere schouderklachten kan bestrijden.

Maar hoe kijkt traditionele Chinese geneeskunde tegen een dergelijke ernstige stijfheid in de schouder aan? Als we naar de locatie kijken, dan is er vaak niet alleen een verstoring in het schoudergewricht en/of in de pezen en spieren rond de schouder maar er is ook sprake van een verstoring in het schouderblad. Door de verstoring in het schoudergewricht en het schouderblad, zullen de meridianen die over dat gebied lopen ook verstoord zijn. Als gevolg zal de vitale energie (de QiI) en bloed niet goed kunnen stromen in dat hele gebied. Dit zal uiteindelijk tot een stagnatie van Qi en bloed bij het schoudergewricht en/of schouderblad en dat zorgt uiteindelijk voor pijn.

Een belangrijk gezegde in de traditionele Chinese geneeskunde is dat als alles stroomt (de Qi en bloed) dan is er geen pijn. Is er wel pijn dan stroomt het niet. Dus stagnatie van Qi en bloed zorgt automatisch voor pijn. De oorzaak van de stagnatie in het schoudergebied kan verschillend zijn. Vaak is er sprake van een van de volgende oorzaken:

• invasie van of een externe pathologische factor die letterlijk voor een blokkade zorgt
  • een zwakke Qi of stagnatie van Qi waardoor het niet goed doorstroomt
  • stagnatie van bloed waardoor bloed niet goed doorstroomt
  • damp-slijm in de meridianen die ook letterlijk voor een blokkade zorgt waardoor Qi en bloed niet goed doorstromen.

Uiteindelijk leiden al deze factoren tot een stagnatie van Qi en bloed waardoor er pijn is in het schoudergebied en uiteindelijk voor een bewegingsbeperking zorgt.

Hoe kan acupunctuur hierbij helpen? Acupunctuur kan erbij dragen om de pijn eerst te laten afnemen zodat er langzaamaan bewogen kan worden. Tevens wordt ook de wortel van het probleem aan te pakken waardoor de Qi uiteindelijk goed kan doorstromen. Denk hierbij aan dat bij een zwakte, acupunctuur helpen om aan te sterken. Of bij een invasie van externe pathogenen kan acupunctuur het lichaam helpen om deze te verdrijven.

Bij BalancePoint Acupunctuur geldt over het algemeen het volgende plan van aanpak. Allereerst zullen de eerste paar sessies de pijn verlichten en bestrijden. De reden hiervoor is dat pijn voor veel ongemak zorgt en ook ervoor zorgt dat iemand in een verkeerde positie zit/blijft. Zeker bij pijnklachten zoals een frozen shoulder, is er sprake van een stagnatie. Door niet te bewegen zal de stagnatie erger worden. Om beweging te bevorderen, zal daarom eerst pijn verlicht en bestreden worden. Een paar sessies (en het liefst 2x per week) is nodig om de pijn te verlichten. Nadat de pijn verlicht is, zal ook de uiteindelijke oorzaak aangepakt worden.

In sommige gevallen (vaak bij zwaktes), kan er ook gekozen worden om Chinese kruiden in te zetten. Deze kunnen een behandeling versnellen.

Naast acupunctuur en eventueel kruiden, zullen er ook oefeningen meegegeven worden zodat u thuis ook aan het herstel kan meewerken. Bij BalancePoint Acupunctuur werken wij samen aan uw gezondheid. Dit is een mooi voorbeeld van samenwerken. Nogmaals, de behandeling is en blijft persoonlijk waardoor het exacte plan van aanpak kan afwijken van het algemene plan van aanpak. Tevens kan ook het aantal behandelingen per casus verschillen omdat niet elk lichaam hetzelfde is en de situatie ook per casus verschilt.

Heeft u naar aanleiding van deze blog of mijn andere blogs vragen? Of loopt u met (schouder)klachten rond? Neem contact op met Fang om te kijken of BalancePoint Acupunctuur iets voor u kunt doen. Hopelijk tot ziens bij BalancePoint Acupunctuur – uw acupuncturist in Haarlem/Fysiotherapie Elswout en omgeving.